01 maart 2009

Raadswerk is gewoon leuk!!

Het gezoek naar nieuwe raadsleden is weer begonnen. Tijdens de ledenvergadering van mijn partij afgelopen donderdag werd het competentieprofiel voor nieuwe GroenLinks raadsleden aangenomen. Mijn stille gedachte was dat ik me in dat profiel niet helemaal herkende. Je moet wel een duizendpoot zijn als je aan al die wensen voldoet. Dus het zal nog lastig worden om goedgekeurd te worden door de commissie als ik nog vier jaar verder zou willen. En ook nog minimaal 24 uur per week beschikbaar moet zijn. In een artikel zaterdag in de Volkskrant wordt voor kleine partijen zelfs gesproken over 32 tot 40 uur. Pas hoorde ik SLO nog een oproep doen om er full time banen (met bijbehorende vergoeding) van te maken. Ik kijk met grote scepsis naar deze ontwikkeling. Het raadswerk is naar mijn mening te doen in 20 uur. En als je er veel meer tijd aan besteedt dan ben je amtenaartje aan het spelen. Een raadslid moet in hoofdlijnen weten waar het om gaat en niet de pretentie hebben om alles te weten. Dat gaat uiteindelijk toch niet en dat leidt vaak tot frustratie en vroegtijdig terugtreden. Een te groot verantwoordelijkheidsgevoel is voor raadswerk niet altijd effectief. Volgens mij moet je het raadwerk vooral leuk vinden en niet vergeten dat er ook nog een leven is naast het raadswerk.