30 januari 2009

Sociaal onrecht in de de Leidse regio?

Martin Strijd is een man die zich heel erg druk maakt om onrecht dat wordt aangedaan aan mensen die sociale fraude hebben gepleegd of daarvan verdacht worden. Ik heb bewondering voor zijn strijdlust. Nu maakt hij zich op dit moment druk om het feit dat verschillende gemeenten in de regio op een verschillende wijze omgaan met een uitspraak van de strafrechter. Als de strafrechter geen straf oplegt (vanwege onvoldoende bewijs) scheldt de ene gemeente de vorderingen sneller kwijt (Leiden) dan de andere (Oegstgeest). Dat heeft naar mijn mening te maken met een minder zware bewijslast die nodig is in het bestuursrecht dan in het strafrecht. Gemeenten hebben een zekere vrijheid om de uitspraak van de strafrechter mee te laten wegen. In mijn contact me Strijd heb ik altijd gezegd dat ik toch echt niet zal gaan pleiten dat Leiden de Oegstgeestse variant zal kiezen. Het verbaast me dan ook wel dat in het krantenartikel Strijd nu alleen bij de Leidse SP gehoor zou hebben gekregen. Hoe dan, vraag ik me af? Wil Antoine Teeuwen (die invloed kan uitoefenen op het Leidse beleid) deze coulante houding veranderen? Het lijkt me toch niet. Teeuwen stelt ook dat de vorderingen absoluut niet meer in verhouding staan ten opzichte van het bedrag dat deze mensen zouden hebben gefraudeerd. Hoezo niet? Wil Teeuwen de boete eraf halen of zoiets? Laat de SP dan nu maar met een initiatiefvoorstel komen waarbij hij uitlegt wat hij precies in Leiden wil veranderen. Mw. Karabulut van de landelijke SP gaat nog een stapje verder. Die wil alles centraliseren. Heeft zeker meer vertrouwen in dit kabinet dan in het Leidse bestuur. Nou, dankjewel SP, namens alle Leidse bijstandgerechtigden.