10 januari 2009

Vuurwerkverbod

Er zijn veel argumenten te bedenken om het burgerinitiatief voor een verbod op consumentenvuurwerk te ondersteunen. Ik heb zelf weinig met het jaarlijkse ritueel al geniet ik met veel plezier vanachter het raam met een glas champagne in mijn hand van wat anderen afsteken. Ik ken alle argumenten om paal en perk te stellen. Van de politie, van de oogartsen, van de mensen die niet meer op straat durven te gaan. Maar mijn gevoel zegt dat er onvoldoende draagvlak voor is in de samenleving en dat handhaving een groot probleem zal worden bij een verbod. En dan zijn we met zo'n verbod verder van huis dan voorheen. In die zin snap ik die andere GroenLinkser Harry Borghouts wel als hij het over het rookverbod heeft. Verboden opleggen zonder draagvlak is niet bevorderlijk voor onze rechtstaat.