08 januari 2009

Vrijwilligers (2)

De aandachtige lezer zou opgemerkt kunnen hebben dat ik beledigd zou zijn door de uitspraken van dhr. Klok. In het geheel niet, omdat ik me zeer goed kan voorstellen dat de wijze waarop raadsleden opereren wel eens amateuristisch kan overkomen. Ik doe mijn uiterste best om dat te voorkomen, maar realiseer me al te goed dat ook ik er wel eens onzin uitkraam vanuit onwetendheid. Maar mijn verhaal is nu net dat dit voor een deel veroorzaakt wordt dat raadsleden niet op tijd, niet volledig of te gedetailleerd geïnformeerd worden over de feiten. Nog maar een recent voorbeeld uit de portefeuille Zijlbedrijven. Al een aantal jaren staat er in alle financiële stukken over de Zijlbedrijven dat er sprake is van een te duur pand in relatie tot de aard van de activiteiten. Dat noemen we dan in jargon "een onrendabele top". Hoewel te verdedigen is dat een bedrijf als de DZB best in een wat te duur jasje mag huizen, is wel op basis van deze informatie door de politiek besloten te onderzoeken of verkoop niet beter is. Wat blijkt nu in het onderzoeksrapport: het gebouw kost per vierkante meter veel minder dan is aangenomen en is op de markt veel minder waard dan de boekwaarde. Verkopen is dus geen optie. Tsja, dhr. Klok kan dan wel een allround vakman zijn, deze informatie had hij toch ook wel eerder boven water kunnen brengen. Of heb ik het dan niet goed begrepen? Volgens mij weet een ondernemer doorgaans wel goed of hij in een te duur pand zit of niet.