25 februari 2009

Verkoop Nuon komt eraan

Op TV zag ik een twijfelende Scandinaviër over de koop van NUON. Want dat Hollandse bedrijf was niet voldoende op duurzaamheid gericht. Als de insteek van het nieuwe bedrijf wordt om onze energie schoner en duurzamer te maken is dat toch heel mooi meegenomen. Zo snel mogelijk verkopen dan. Ik moet echter wel bekennen dat ik twijfels heb bij de privatisering van energiebedrijven. Maar ik ben ervan overtuigd dat deze discussie een gepasseerd station is. Met die 2 % van Leiden verzekeren we echt niet de continue energietoevoer in Leiden. De belangen en krachten op de energiemarkt zijn inmiddels dusdanig groot dat je wellicht voor schaalvergroting moet pleiten om die leveringszekerheid veilig te stellen. Ik vind dat een duivels dilemma.
De SP mag nu dan wel heel hard roepen dat we niet moeten verkopen, ik heb hen in Leiden de laatste jaren niet heel hard horen pleiten voor een actief aandeelhouderschap. GroenLinks heeft getracht met de actie "kappen voor kolen" en de discussie over de mogelijke fusie "Nuon-Essent" getracht zoveel mogelijk de discussie te beïnvloeden. Maar ja, die 2 % zet ook niet veel zoden aan de dijk. Laten we onze energie nu maar richten op duurzame investeringen in de stad van het geld dat we ontvangen. En zolang we dat nog niet hebben uitgegeven gaan we maar eens beginnen met duurzaam sparen.