21 april 2010

En weer wordt het rapport misbruikt

Bij mijn afscheid als raadslid riep ik de komende coalitie op om vooral plannen uit te gaan voeren in plaats van te maken. Dat was 1 van de belangrijkste conclusies uit het rapport van het onderzoek waar ik voorzitter van was (Leiden stad van ambities). Apetrots was ik dan ook dat in het flinterdunne akkoord dat rapport wel wordt aangehaald. Het is uitgangspunt bij bezuinigingen, met name aanbeveling 1: "Minder plannen, meer realisatie".
Helaas is dit uitgangspunt een dode letter. Veel plannen van vorige colleges worden linea recta de prullenmand ingegooid: De RGL, de bebouwing van de Oostvlietpolder, de morsweggarage wordt wellicht weer anders, de Ringweg Oost krijgt nog een onderzoek naar varianten en de NV Bor gaat niet door als het toch weer beter kan.
Ik moet zeggen dat ik sommige plannen van vorige colleges ook bar slecht vond (denk o.a. aan de Morspoortgarage). Maar het leerpunt van de commissie was dat je eenmaal genomen besluiten niet constant ter discussie moet stellen. Dat kost namelijk handenvol geld en gaat ten koste van andere plannen die we ook belangrijk vinden. Het zou toch jammer zijn dat de ijshal er niet komt vanwege een schadeclaim van de Provincie inzake de RGL. Om nog maar te zwijgen over het geld dat de provincie niet meer geeft voor de Ringweg en de ontsluiting van het Bio Science park.
En ik zie de ambtenaren al weer glunderen. Ze mogen weer gaan rekenen aan nieuwe plannetjes en de oude kunnen weer de kast in. Het oude liedje herhaalt zich keer op keer. En dat terwijl sommige coalitiegenoten denken dat je op die ambtenaren kunt bezuinigen. Niet als je hen weer op die manier aan het werk zet.
En ik voorspel alle nieuwe plannen van dit college (bv de nieuwe parkeergarages) zullen door een volgend college wel weer in de prullenmand gegooid worden. Zo gaat dat namelijk altijd in Leiden. En de burger kijkt toe en betaalt zijn belasting. Te veel (zegt de VVD dan terecht), maar het is mede dankzij diezelfde VVD.