21 februari 2010

Balkenende wint op punten

Met veel belangstelling heb ik naar zowel Buitenhof als Nova gekeken waar Balkenende en Bos hun uitleg gaven voor de val van het kabinet. Helaas weinig inhoudelijke woorden over de missie in Afghanistan. En juist dat vind ik nu zo interessant. Want uiteindelijk is ook het belang van de Afghanen in het geding. Als het om militaire interventies gaat vind ik het altijd heel moeilijk om hele duidelijke keuzes te maken. In vind dat de Taliban in Afghanistan geen vrij spel moet krijgen, maar weet niet of een militaire missie daarvoor de juiste keuze is. Eerder zou ik denken aan missies die zich meer richten op ondersteuning en ontwikkeling van het democratische proces. Maar ik geef toe dat ik het uitermate complex vind. Het mantra van Bos (we hebben twee jaar geleden al nee gezegd) vind ik echter veel te makkelijk. Vooral omdat hij tegelijkertijd niet zegt dat het middel wat nu gekozen is fout is. Nee, een ander land moet het stokje maar over nemen. Gooi het maar over de schutting in een tijd dat de meeste andere landen hun inspanning vergroten of gelijk houden. En dat terwijl de internationale verhoudingen toch wel veranderd zijn. Wie stond er het hardst te juichen toen Obama gekozen werd? Precies....de PvdA. Dat schept ook verplichtingen, tenzij je niet gelooft dat het middel niet zal leiden tot het gewenste doel. Maar dat hoor ik niet in de discussie. Balkenende wint daarom wat mij betreft op punten. En het laten vallen van een kabinet in een economische recessie schept extra verplichtingen. Ik moet nog maar zien of we straks Wilders buiten het kabinet kunnen houden.