28 februari 2010

D66 kan zoveel beter

D66 stelt dat de Leidse belastingen gedurende het afgelopen college met 50 % omhoog zijn gegaan. Ik viel van mijn stoel toen ik dat las. Want D66 weet net als ik de oorzaak: in het jaar voor de verkiezingen werd de OZB voor gebruikers afgeschaft en waren de lasten historisch laag. Daar werden we voor gecompenseerd door het Rijk. Het was vanzelfsprekend dat in die jaren daarna de belastingen weer opgetrokken werden door middel van de afvalstoffenheffing. Leiden is een goede middenmotor wat belastingen betreft.
Ik heb al eerder over het financiële onvermogen van D66 geschreven. Maar het wordt deze week nog een stuk gekker. Van Meenen komt met plannen om de lastenverhoging ook terug te draaien: schrappen in het management van de gemeente Leiden. Zonder een onderbouwing hoe dat precies moet worden gerealiseerd en of dat verantwoord kan wil hij zo'n 30 ambtenaren op straat zetten. Een oplossing die ik regelmatig ook in Den Haag van populistische zijde hoor roepen. Doet het altijd goed als je het verder niet hoeft te onderbouwen. Volgens een snelle rekensom van mijn kant levert dat maximaal zo'n 1,5 miljoen euro op. Lijkt me toch niet echt de oplossing van het probleem als je weet dat op het gemeentefonds ook nog een veelvoud bezuinigd gaat worden. Geen enkele partij in Leiden heeft tot nu toe een echt goed bezuinigingsprogramma gepresenteerd. Maar D66 maakt het wel erg bont. Bezuinigingen die op een achternamiddag in de kroeg worden verzonnen. Ik noem dat bierviltjesdemocratie.