26 oktober 2008

Zen meditatie voor Leefbaar Leiden


Ongeveer zes jaar geleden heb ik een jaar lang gemediteerd bij Zeshin van der Plas. Een Nederlandse boeddhistische monnik die mij trachtte te laten mediteren en stimuleerde alle onbelangrijke zaken van dit aardse tranendal te doen vergeten. Ik vond het verschrikkelijk moeilijk en was geen ster in dit wekelijkse avondje "loslaten". De vrouw van oud wethouder Jan Laurier schijnt, volgens het Leefbaar Leiden raadslid Daan Sloos dit ook gedaan te hebben. Sloos wekt de suggestie dat deze vrouw tijdens de meditatie zo begaan zou zijn geweest met het lot van de monnik dat ze haar Jan heeft aangezet tot het onwettelijk verstrekken van een uitkering. Een beschuldiging van fraude. Het is nogal wat. Vooral omdat Sloos bij navraag door het Leidsch Dagblad aangeeft dat hij de exacte details niet kent (waaronder de reden waarom de uitkering onterecht zou zijn). Ik ben benieuwd hoe het colllege van B en W gaat antwoorden. Als het allemaal weer een broodje aap blijkt te zijn stel ik voor dat Sloos "voor straf" een jaar lang gaat mediteren en tot tien telt voordat hij een vraag stelt. Het zou mij overigens heel wat waard zijn als mensen als Zeshin van der Plas, die onze samenleving door hun werk een belangrijke spiegel voor houden, vrijgesteld zouden zijn van de sollicitatieplicht. Dergelijk werk is niet altijd in geld uit te drukken.