20 juni 2009

Keur niet zo keurig

Het optreden van wethouder John Steegh in de affaire inzake het Warenhuis stond deze week in de raad ter discussie. Hij ging diep door het stof en bood nogmaals zijn excuses aan. Hij trad af als voorzitter van de Gevulei. Voor mij voldoende omdat hij naar mijn mening niet bewust de feiten had verdraaid. Dat anderen daar zo hun bedenkingen bij hebben snap ik. Opvallend vond ik echter de uitspraken van voormalig wethouder Keur (SP) in het Leidsch Dagblad van vrijdag 19 juni. Keur zegt eerst niet uit het college te willen klappen om vervolgens toch te zeggen dat Steegh zaken wel eens te licht opnam. Zo'n suggestieve uitspraak staat toch wel in groot contrast met het optreden van deze man in de periode dat hij wethouder probeerde te zijn. In zijn onervarenheid werd hij altijd gesteund door zijn collega's tot zelfs openlijk in de raadszaal. En dat terwijl hij er steeds weer in slaagde om op een onnavolgbare wijze uit te leggen hoe de financiën van de gemeente Leiden in elkaar zaten. Hij ontving daar als beginnend wethouder altijd maar weer het voordeel van de twijfel. Dat hij kon aftreden door het RGL debacle was dan ook zijn redding. Ik vind zijn houding naar Steegh dan ook niet zo keurig. Hij had zijn mond moeten houden.